De leerlijn Verhuur is opgebouwd uit vier hoofdthema’s. Hieronder lees je wat elk thema inhoudt en welke kennis en vaardigheden in de leerlijn worden ontwikkeld bij dit thema.

Het startpunt voor een functie in het vakgebied Verhuur

Als medewerker Verhuur ben je het ene moment bezig met een huuropzegging en voer je het volgende moment een intakegesprek met een potentiële huurder. Je biedt vrijgekomen woningen aan en je zorgt ervoor dat deze woningen klaar worden gemaakt voor een nieuwe huurder. Een medewerker Verhuur moet dus over een groot palet van kennis en vaardigheden beschikken. In de leerlijn Verhuur leer je alles wat jij nodig hebt voor het uitvoeren van jouw functie binnen het vakgebied Verhuur. Je kunt kiezen om de hele leerlijn te volgen of alleen een paar onderdelen. Alle leeractiviteiten zijn los te volgen. Bovendien kun je in veel gevallen kiezen voor een werkvorm die bij je past: klassikaal, e-learning of zelfstudie via video’s en artikelen. Je bepaalt zo zelf de leervorm die past bij wat jij op dit moment wil en nodig hebt.

Wat moet ik doen als ik interesse heb?

Deze leerlijn bestaat uit meerdere trainingen, video’s, tips en e-learnings. Het gewenste werk- en denkniveau is mbo+. Je hebt geen specifieke voorkennis nodig om onderdelen uit de leerlijn te volgen.

Misschien heb je voldoende kennis en vaardigheden op één of meerdere van deze hoofdthema’s opgedaan in eerdere opleidingen of door je werkervaringen. Met de zelftest kun jij jouw kennis en vaardigheden testen. Door het beantwoorden van een set vragen krijg jij inzicht in jouw kennis en vaardigheden op het vakgebied Verhuur en waar en wat je meer zou kunnen leren. Heb je de zelftest afgerond? Dan krijg je een opleidingsadvies passend bij jouw antwoorden. Hieruit kies je zelf voor welke leeractiviteiten je je aanmeldt.

Zelftest
Thema 1 Verhuur algemeen
Onder het hoofdthema Verhuur algemeen vallen alle trainingen die ingaan op de basiskennis Verhuur. Dit is de kennis die je nodig hebt om te werken in het verhuurproces. Denk hierbij aan de regels van een huuropzegging, het aanbieden van een woning en het omgaan met persoonsgegevens.
Oriëntatie Volkshuisvesting
Privacy & informatiebeveiliging
Passend toewijzen
Huurbeleid van corporatie
Kennis werkgebied
Verhuurproces
Thema 2 Juridisch
Om het verhuurproces volgens de regels en wetgeving te doorlopen, heb je juridische kennis nodig. Bijvoorbeeld de regelgeving over het opleveren van een woning of de verplichte onderdelen van een huurcontract.
Huurrecht
Huurprijzen en servicekosten
Woningwaarderingsstelsel
Huurrecht: mutaties en ZAV
Beleid woningoplevering
Algemene huurvoorwaarden
Huurtoeslag
ZAV-beleid
Thema 3 Klantcontact
In het hoofdthema Klantcontact gaat het om de kennis en vaardigheden die je nodig hebt om goed met je klanten om te gaan. Omgaan met verschillende doelgroepen en omgaan met weerstand zijn onderdelen van dit thema.
Klantgericht e-mailen
Correct Nederlands
Klantgericht communiceren
Omgaan met agressie
Omgaan met personen met 'verward' gedrag
Omgaan met verschillende culturen
Vastgoedmarketing
Omgaan met personen met een licht verstandelijke beperking
Effectief beïnvloeden
Thema 4 Techniek
Het hoofdthema Techniek bevat de technische kennis en vaardigheden die jij nodig hebt om advies te geven aan nieuwe huurders maar ook bijvoorbeeld om een zelf aangebrachte voorziening (ZAV) te kunnen beoordelen.
Woontechniek
Ventilatie-, vocht- en schimmelproblematiek
Asbest herkennen
Kwaliteitsbeleid oplevering woning
Calamiteiten en interventie
Hulp

Vragen?

Wil je meer weten over de mogelijkheden in jouw vakgebied of over een opleiding. Vraag het aan onze experts. Klik hier om contact op te nemen met de helpdesk van watdoejijmorgen.nl