Omschrijving
Jaarlijks ontvangen woningcorporaties 50.000 meldingen van woonoverlast. Die klachten willen professionele verhuurder uiteraard serieus nemen. Tegelijkertijd betreft het merendeel van deze klachten geen echte overlast, maar eerder leefgeluiden, irritaties en lichte burenconflicten.Bij een minderheid van de klachten is er echt iets aan de hand waarbij de verhuurder moet optreden. Hoe gaat deze nu praktisch en effectief om met al deze meldingen? Wat zijn de verplichtingen van de corporatie om het woongenot van hun huurders te bieden? Welke instrumenten zijn er om overlast aan te pakken, zoals de gedragsaanwijzing en hoe zet u die het beste in? Hoe werkt u effectief samen, met collega’s van de eigen corporatie en met professionals van netwerkpartners als de gemeente, de politie en hulpverlening?In deze training Woonoverlast komen al deze vragen uitgebreid aan de orde. Hierdoor leren de deelnemers situaties snel te beoordelen, de juiste verwachtingen te scheppen bij alle betrokkenen, gepast op te treden en effectief samen te werken met netwerkpartners en collega’s.
Doelgroep
De training is bedoeld voor medewerkers die regelmatig in aanraking komen met zaken waar woonoverlast een rol speelt.
Leerresultaten
Na afronding van deze training zijn de volgende resultaten behaald. De deelnemers:
- Hebben meer inzicht in de facetten van woonoverlast
- Kennen de rollen en verantwoordelijkheden van de verschillende ketenpartners bij de aanpak
- Kennen het stappenplan om tot een adequaat overlastdossier te komen
- Kennen de technieken om dit dossier op te bouwen na de training Woonoverlast
- Kunnen woonoverlast gestructureerder, effectiever en met meer vertrouwen aanpakken
- Hebben inzicht in het communicatieproces bij woonoverlast is vergroot
- Weten met welke partijen zij kunnen/moeten samenwerken bij woonoverlast.
Doel van deze opleiding
- Woonoverlast; Waarom zijn corporaties er zo druk mee?
- Verplichtingen van de verhuurder bij overlast
- Verschillende soorten meldingen en overlastprofielen
- Stappenplan en maatregelen
- Verwachtingsmanagement
- Juridische instrumenten
- Dossieropbouw
- Rechtszaak
- Gerechtelijke gedragsaanwijzing
- Preventie van woonoverlast
- Stoplichtmodel
- Planmatige aanpak van wanbewoning
- Samenwerken in het netwerk
- Welke partijen zijn er
- Welke afspraken kunt en moet u maken
- Bespreekbaar maken van knelpunten
- Bespreken eigen casuïstiek
- Communicatie bij burenoverlast: aandachtspunten en tips
- Verwachtingsmanagement
- Slechtnieuwsgesprek
- Informatiegesprek
- Bemiddelingsgesprek
- Evaluatie en afronding
Kosten
Onderdeel | Prijs |
---|---|
Training | € 500,- |