Er zijn van die opdrachten die je voor je uit schuift. De waan van de dag regeert. Hoe komt dat? Waarom pak ik het niet aan? Met de training oplossingsgericht werken wordt je bewust van je eigen dilemma's. Waar loop je dan tegenaan?

Opleidingskosten
€ 900,-
Data, locatie en aanmelden
Data, locatie en aanmelden

Omschrijving

Veel punten uit je (persoonlijk) jaarplan komen steeds op de lange baan terecht. Als corporatiemedewerker zit handelen en aanpakken in je bloed. Er is een probleem en je duikt in de oplossing. Maar voor je het weet ben je alweer vier maanden verder en heb je nauwelijks afspraken uit je jaarplan gerealiseerd. En je huurders in jouw buurten hebben daar wel recht op, anders werk je alleen op basis van incidenten.

Onlangs kregen wij nadat wij de training hadden gegeven de volgende feedback: ”Nadat ik een training oplossingsgericht werken had gevolgd kwam ik daarover in gesprek met één van mijn collega’s. Ik gaf aan dat ik had geleerd dat het vertrekpunt bij een vraagstuk niet het probleem maar de wens van de gesprekspartner centraal zou kunnen stellen. Dat werd een mooi gesprek, want toen ik hem vroeg om de actie uit het jaarplan (hoe gaan we om met de instroom van kwetsbare huurders in complex X) als wens te verwoorden wat zou dan de formulering zijn?” We dagen je hierbij uit om ook eens bij een ander vraagstuk uit te gaan van de wens. Maar daarmee zijn we er natuurlijk niet.

Resultaat

  • Om vanuit de wens i.p.v. het probleem te redeneren
  • De principes en uitgangspunten van het oplossingsgerichte model
  • Om te beginnen vanuit de toekomst (wondervragen, stel-dat-vragen en andere toekomstprojecties)
  • Methodieken als; het schetsen van toekomstbeelden, de wondervraag
  • Om effectief en weerstand omzeilend te werken
  • De ander te stimuleren en ondersteunen om vanuit eigen kracht te bewegen in de richting van een gewenste situatie.
  • Dat je de juiste vragen op het juiste moment weet te stellen, maar vooral: weten wat je met je vragen wil bereiken.
  • Op je handen zitten in plaats van de mouwen op te stropen
Doelgroep

  • Voor alle medewerkers van corporaties die meer vragen willen stellen in plaats van uitleggen aan gesprekspartner of huurder
  • Voor alle medewerkers van corporaties die het liefst geen tips of suggesties willen doen of complete stappenplannen willen uitwerken maar samen willen onderzoeken waar krachten en mogelijkheden liggen die het best aansluiten bij wat de ander al kan, wenst en doet.

Doel van deze opleiding

Deze training is twee dagen achter elkaar, zodat je echt de diepte in kunt. In deze 2 daagse training ga je aan de slag met:

  • Bewustwording: (waarom doe ik wat ik doe? Wat wil ik nou precies bereiken? Hoe kijk ik eigenlijk naar mijn huurders, collega’s, partners in de wijk?)
  • Ontwikkeling: Je krijgt veel concrete handvatten om de juiste vragen op het juiste moment te stellen. Ook worden achtergronden en uitgangspunten uitgelegd en gedemonstreerd.
  • Oefening: Alles wat we bespreken gaan we oefenen. Zo merk je vanzelf wat je goed afgaat en waar je nog meer aandacht aan wil besteden. Alles in een veilige sfeer met heldere afspraken over feedback.