Ben jij benieuwd naar de basis van Lean? Wil je ontdekken hoe Lean jou en je organisatie kan helpen met verbeteren? In deze tweedaagse training leer je wat Lean voor jou, je collega's én je klanten kan betekenen.

Opleidingskosten
€ 1.485,-
Data, locatie en aanmelden
Data, locatie en aanmelden

Omschrijving

Ben jij benieuwd naar de basis van Lean? Wil je ontdekken hoe Lean jou en je organisatie kan helpen met verbeteren? In deze tweedaagse training leer je wat Lean voor jou, je collega's én je klanten kan betekenen.

Resultaat

  • Je weet wat Lean is en welke technieken hierbij gebruikt worden
  • Je bent in staat de mogelijkheden van Lean in jouw eigen organisatie te herkennen
  • Je neemt concrete verbeterideeën mee naar jouw organisatie!

Doelgroep
Deze training is gericht op personen zonder of met beperkte kennis van of ervaring in Lean. Het programma is uitermate geschikt voor leidinggevenden, projectleiders en procesverbeteraars die met Lean in hun organisatie willen starten of werken in een organisatie die hier reeds mee gestart is. De training wordt ook Incompany aangeboden. De Lean theorie wordt zo direct gekoppeld aan jullie praktijk.

Doel van deze opleiding

Dag 1 = Lean in vogelvlucht

Je krijgt een overzicht van de belangrijkste principes van Lean: waarde, waardestroom, flow, pull, perfectie en Lean houding en gedrag. In een simulatiespel ervaar je de kracht van Lean, een mooie gezamenlijke basis voor de rest van de training.

's Middags bespreek je welke impact Lean in een organisatie kan hebben. Vervolgens ga je dieper in op het principe waarde en oefen je met het KANO model: een instrument voor het inzichtelijk maken van klantwaarde.

Dag 2 = Waardestroomanalyse
Met behulp van de waardestroomanalyse ga je op zoek naar de acht verspillingen. Dit doe je aan de hand van een praktijkcase. Samen met de trainers breng je alle processtappen van de waardestroom in kaart als startpunt voor het verbeteren. Je bespreekt de huidige situatie, de ideale situatie en de toekomstige situatie.

Kaizen
Tenslotte maak je kennis met de stappen van Kaizen, de Japanse aanpak voor het oplossen van problemen. Ook hier ga je mee oefenen. Er is een praktijkcase waarbij je het probleem van een hoteldirecteur gaat oplossen.

Werkwijze
De training wordt gegeven door twee trainers. Dit betekent dubbele focus, twee keer zoveel ervaring én een extra portie plezier. De groep bestaat uit minimaal 8 en maximaal 16 deelnemers. Bij elk blok hoort een praktijkopdracht, om zo het geleerde direct in de praktijk toe te passen. Tevens is dit een mooie kans om aan elkaar feedback te geven. Zo is er in de training veel ruimte om praktijkervaringen uit te wisselen en dus om van en met elkaar te leren.