Ben jij klaar voor de volgende stap en wil jij aan de slag als spin in het web binnen de corporatie?

Opleidingskosten
€ 2.995,-
Data, locatie en aanmelden
Data, locatie en aanmelden

Omschrijving

Ben jij klaar voor de volgende stap en wil jij aan de slag als spin in het web binnen de corporatie?

Gedurende deze opleiding leer je alles wat je moet weten om aan de slag te gaan als verhuurmedewerker binnen een woningcorporatie. Wij willen jou daar graag bij ondersteunen en hebben daarom een opleiding ontwikkeld die alle verschillende facetten van deze functie terug laat komen in de cursusdagen. Als verhuurmedewerker ben je namelijk de spin in het web binnen de woningcorporatie. Je zorgt ervoor dat de administratieve afhandeling achter de schermen op rolletjes verloopt. Ook heb je contact met onder andere de verhuurmakelaar, de onderhoudsplanners en natuurlijk met de huurder!

Voor wie?

Medewerkers die (willen) starten in de functie verhuurmedewerker binnen een woningcorporatie. Klantenservice medewerkers die een stap willen maken richting de functie van verhuurmedewerker. Medewerkers die willen en kunnen doorstromen vanuit een andere functie binnen de woningcorporatie. Bestaande verhuurmedewerkers die hun kennis en inzichten willen vernieuwen.

Wat levert het op?

  • Je leert alles over de inrichting van het verhuurproces en alle losse stappen binnen dit proces bij een woningcorporatie
  • Je bent na deze opleiding op de hoogte van alle relevante wet- en regelgeving die van toepassing zijn op de functie van verhuurmedewerker
  • Je oefent met het uitvoeren van alle administratieve taken die horen bij de functie verhuurmedewerker
  • Je leert een aantal belangrijke communicatietechnieken en oefent tijdens de cursusdagen met praktijksituaties.
  • Je leert te reflecteren op je eigen voortgang
  • Je leert om je eigen werk efficiënt te organiseren

Kortom, je leert alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan als verhuurmedewerker binnen een woningcorporatie!


Doel van deze opleiding

Dag 1 Jouw rol als verhuurmedewerker / De klant deel 1 - Renske de Wit

  • Introductie van de opleiding. Wat kun je verwachten en wat verwachten wij van jou?
  • Globale schets van de volkshuisvesting en de woningcorporatie
  • De rol van de verhuurmedewerker
  • De belevingswereld van de huurder
  • Sociologie van wijken
  • Adverteren (tekst, foto, plattegrond)

Dag 2 Het verhuurproces in vogelvlucht - Yorick Schram

  • Het verhuurproces: alle stappen op een rij
  • Dossier vertrekkende huurder
  • Dossier nieuwe huurder
  • Woningwaardering
  • De huurprijs

Dag 3 Ochtend: Passend toewijzen - Yorick Schram

  • Huursubsidiewet
  • Passendheidstoets
  • Aftoppingsgrens
  • Wat valt er onder het huishouden?
  • Hoe om te gaan bij tussenpersonen (verhuurders)
  • Hoe bereken je het inkomen in de breedste zin van het woord (IBRI, schatting actueel inkomen, ondernemers)
  • Indexeren
  • Kale huur en rekenhuur

Dag 3 Middag: De klant deel 2 - Renske de Wit

  • Terugkoppeling dag 1
  • Klantbenadering
  • Klanttevredenheid
  • Professionele houding t.o.v. de klant

Dag 4 Communicatietechnieken - Willem Overgoor + actuer

  • Feedback geven, vragen & ontvangen
  • Verbale en non-verbale communicatie
  • Gespreksvaardigheden; luisteren, (de juiste) vragen stellen en samenvatten
  • Verschillende communicatiestijlen; Wat is jouw (natuurlijke) stijl?
  • Kijken door de ogen van de klant (perspectiefwisseling)
  • Miscommunicatie herkennen, oplossen & voorkomen. Verbinding maken

Dag 5 Huurrecht - Anky Kloosterman

  • Soorten recht en rechtspraak
  • Soorten huurovereenkomsten en algemene huurvoorwaarden
  • Privacy (AVG)
  • Inwoning, onderhuur, medehuur
  • Huurprijs en servicekosten
  • Woningruil
  • Overlijden van de huurder
  • Onderhoud en gebreken
  • Schadevergoeding
  • ZAV
  • Renovatie
  • Het eindigen van een huurovereenkomst

Dag 6 Plannen en organiseren - Paul Dolk

  • Inventarisatie persoonlijke knelpunten m.b.t. plannen & organiseren van het werk
  • 3 concepten van tijd
  • Belangrijk versus urgent
  • Het stellen van prioriteiten
  • Telefoonmanagement
  • Grenzen bewaken / nee leren zeggen
  • Stressmanagement

Dag 7 Ochtend: Samenwerken - Willemijn Overgoor

  • Korte terugblik dag 4 over communicatie en link met samenwerking
  • Het belang van samenwerken en samen doen
  • Begrip en waardering voor ieders eigenheid
  • Een positieve grondhouding (attitude); Wat je geeft, krijg je terug.
  • Jouw plek binnen de groep
  • Verantwoordelijkheid nemen en geven

Dag 7 Middag: Reflectie / Diplomering - Willemijn Overgoor

  • Terugblik op de cursusdagen en opdrachten
  • Wat neem je mee naar de praktijk? / Wat ga je anders doen?
  • Oefenen met reflecteren
  • Ontvangst van diploma
  • Afsluiting opleiding