Voor medewerkers die een taak hebben in het opvangen en nazorgen van medewerkers die met agressie in aanraking komen.

Opleidingskosten
€ 425,-
Data, locatie en aanmelden
Data, locatie en aanmelden

Omschrijving

Regelmatig krijgen medewerkers bij corporaties te maken met agressie of schokkende gebeurtenissen. Je wilt dan graag achteraf kunnen bespreken met een collega of leidinggevende wat er nu gebeurt is en wat dit met je doet. Speciaal voor die collega's en leidinggevenden is er deze training over de do's en don'ts met betrekking tot opvang en nazorg na agressie.

Resultaat
  • Je kent de procedure en het stappenplan omtrent opvang en nazorg.
  • Je kent je positie en rol als opvang-medewerker.
  • Je kunt jezelf introduceren als opvang-medewerker.
  • Je sluit aan bij de belevingswereld en de behoefte van de ander.
  • Je hebt nieuwe inzichten en ken je de ontwikkelingen met betrekking tot opvang en nazorg.
  • Je hebt veel geoefend met casuïstiek. Je kent daardoor gesprekstechnieken en verwerkingsstijlen.

Doelgroep
Deze training is voor alle medewerkers (collegiale opvangers & leidinggevenden) die de opvang en nazorg verzorgen.

Extra bijzonderheden
Indien gewenst maak je voorafgaand aan de training de e-learning Omgaan met emotioneel en agressief gedrag.

Doel van deze opleiding

In deze training van een dagdeel ligt de nadruk op het leren toepassen van het opvang protocol en de richtlijnen met betrekking tot het verwerken van schokkende gebeurtenissen.

Wat er naar voren komt in de training:
  • Voorstellen, eigen ervaringen uit de praktijk.
  • Eigen ervaringen met emotioneel en agressief gedrag inventariseren, gevolgen van agressief gedrag. Norm en verwerking.
  • Rol, positie, uitgangspunten van de opvang medewerker.
  • Introduceren als opvanger.
  • Aansluiten bij de ander, verwerkingsstijlen.
  • Oefenen met gespreksmodel en opvanggesprekken.
  • Tips voor de praktijk en afronding.

Werkwijze
Je doet een serie van korte, laagdrempelige oefeningen in plaats van lange rollenspellen. Instructie en oefenen wisselen elkaar voortdurend af. De casuïstiek is op basis van je eigen werkpraktijk, zodat je het geleerde de dag erna direct toe kunt passen. De trainer en acteur stemmen de oefeningen af op wat jij nodig hebt en aankunt, zodat je prettig, veilig en optimaal kunt leren.