Type opleiding
Klassikaal
Duur
1 dag
Opslaan
Opslaan als favoriet Opgeslagen als favoriet

Omschrijving

Door veranderingen in de gezondheidszorg, o.a. de GGZ en de ouderenzorg, heb je als corporatiemedewerker steeds vaker te maken met huurders die in allerlei zorgelijke situaties naar de corporatie toe komen of contact opnemen via telefoon of e-mail. Herken je bijvoorbeeld het volgende?

  • "Ik had net een beller, en het klinkt alsof het niet goed gaat met deze huurder. Maar wanneer geef ik dit door?"
  • "Deze man zegt dat hij zichzelf iets aandoet als we hem niet helpen. Wat schrijf ik nu als antwoord in de chat?"
  • "Deze meneer belt al voor de vierde keer vandaag. Het lijkt wel alsof hij vergeet dat hij gebeld heeft!"

Wat doe je met huurders die ‘vreemde’ dingen zeggen of die door hun ziekte zorgelijk gedrag laten zien? Wat is er aan de hand met deze huurders, hoe moet je met de situatie omgaan vanuit het KCC en hoe voer je een gesprek met deze huurders? Het te woord staan van ‘bijzondere huurders’ is één van jouw kerntaken als KCC-medewerker en vraagt dan ook kennis en kunde van dit onderwerp.

Resultaten
Na het volgen van deze training:

  • Weet je wat zorgsignalen zijn en kun je verschillende signalen herkennen via e-mail, telefoon en chat.
  • Heb je basiskennis per onderwerp waar signalen op kunnen wijzen en kun je signalen concreet intern doormelden
  • Ken je de meest voorkomende signalen van psychiatrische ziekten en dementie
  • Heb je gespreksvaardigheden hoe je op te stellen bij bewoners met zorgsignalen en weet je drempelverlagende vragen te stellen
  • Weet je wat de belangrijkste do's en don'ts in omgang met deze specifieke groep huurders zijn
  • Ken je de grenzen van je professionele verantwoordelijkheid

Doelgroep
Deze training is gemaakt voor medewerkers van een klantcontactcentrum én overige corporatiemedewerkers die telefonisch, via e-mail of sociale media contact hebben met huurders.

Doel van deze opleiding

In de ochtend hebben we het over:

  • Signalen van psychische kwetsbaarheid en problemen bij je huurder: armoede en schulden, een licht verstandelijke beperking en psychiatrische kwetsbaarheid zoals psychose, stemmings- en angststoornissen, dementie, PTSS
  • Basishouding t.a.v. deze doelgroep en opvattingen
  • Do's en don'ts in gesprek/reacties bij huurders met psychische kwetsbaarheid
  • Signaleren en inschakelen van zorg: welke rol heb jij als KCC-medewerker/webcare en waar ligt de grens?

In de middag hebben we het over:

  • Gespreksoefeningen in het signaleren, met behulp van een trainingsacteur
  • Doorvragen op gerichte signalen en doorvertalen naar een concrete interne melding
  • Subtiele hulpsignalen uit een gesprek te filteren
  • Schaamte en schuldgevoelens leren verlagen in gesprek met een huurder
  • Tips voor dementievriendelijke gespreksvoering

Werkwijze
De training is klassikaal. In de middag is er een trainingsacteur aanwezig die je helpt om met bepaalde situaties te oefenen.

Planning

Datum Tijd Locatie Aanmelden
04-11-2020
09:00 - 17:00 Hoogland Aanmelden
Datum 04-11-2020
Tijd 09:00 - 17:00
Locatie Hoogland

Kosten

Onderdeel Prijs
Training € 425,-
Arrangemenstkosten € 65,-
Documentatie € 25,-

Arrangementskosten
De arrangementskosten betaal je voor koffie, thee, lunch en het gebruik van een locatie.

Opleidingskosten
€ 425,-
Incompany training

Op zoek naar een op maat gemaakte training voor jouw organisatie of team? Vraag dan de incompany training aan.

Aanvragen
Wachtkamer

Geen geschikte datum of locatie? Schrijf je in voor de wachtkamer. Dan houden we je op de hoogte van de nieuwe planning.

Inschrijven

Vragen?

Bel of mail ons gerust.

info@watdoejijmorgen.nl
088 - 2032832