Als medewerker Financiën die (telefonisch) contact heeft met huurders, merk je dat de nieuwe, vaak kwetsbare huurders meer en langduriger behoefte hebben aan financiële begeleiding. De huurders begrijpen de financiële overzichten niet of kunnen hun financiële situatie onvoldoende overzien. Heb je geen direct huurderscontact, dan heb je inzicht nodig in de mix van huurders van de corporatie zodat je data juist kunt interpreteren en op basis hiervan passend kunt adviseren.

Wat betekent dit voor mij?

Als medewerker Huuradministratie heb je regelmatig contact met huurders, bijvoorbeeld over huuraanpassingen of de afrekening van stook- en servicekosten. Waarschijnlijk hebben steeds meer huurders financiële begeleiding nodig. Inzicht in de mix aan doelgroepen en de bijbehorende problemen is van belang om deze huurders goed te kunnen informeren. Daarbij is sociaal-maatschappelijk bewustzijn belangrijk. Financiële problemen zijn namelijk vaak een signaal dat er op meerdere vlakken problemen zijn.

Ook als je geen contact hebt met huurders kun je je dienstverlening verbeteren door kennis op te doen over de samenstelling van doelgroepen van de corporatie en bijbehorende problemen. Meer inzicht in de samenstelling van de doelgroepen van jouw corporatie helpt jou om vragen van collega’s en klanten beter te begrijpen en te vertalen naar passende financiële overzichten en adviezen. Met meer kennis over de verschillende doelgroepen en de problemen in de wijken kun jij data beter begrijpen en het management van zinvolle informatie voorzien.

Doordat je bij Financiën minder persoonlijk contact hebt met huurders, moet je actief op zoek naar kennis over de samenstelling van doelgroepen, de doelgroepen en hun situaties. Vraag aan je collega’s naar de huurders, de verschillende doelgroepen, hun problematieken en belangen.

Tips voor medewerkers Financiën:

Bij direct contact met huurders:

  • Toon interesse in de situatie en respecteer het feit dat de huurder om hulp vraagt.
  • Meld, als nodig, situaties bij collega’s die hulp kunnen inschakelen.
  • Verdiep je in de huurder, kijk verder dan alleen de financiën.

Voor alle functies:

  • Begrijp de samenstelling van een wijk en gebruik deze kennis bij het vertalen van data naar informatie en adviezen.
  • Verdiep je in de behoeften, wensen en problemen van de verschillende doelgroepen.
  • Verdiep je in de vraag naar een bepaald overzicht: waarom wordt hierom gevraagd en wat is de vraag achter de vraag?
In beeld

In deze video vertellen Touria Taalabi (projectconsulent bij Zayaz) Jop Voet (Wijkbeheerder bij Rochdale) en Marian van Dijck (verhuurconsulent bij Haag Wonen) over hun rol in contact met diverse huurders en wat dit voor hen betekent.

Veranderende huurder 2 1 1