Bij woningbeheer en onderhoud ben je aan het werk in de wijk. Werkoverleg met je collega’s wordt meer en meer vervangen door apps op tablets.

Digitalisering speelt een grote rol op het gebied van reparatiemeldingen, onderhoud en het documenteren van een woning. Huurders dienen online een reparatieverzoek in als ze een kapotte cv-ketel hebben of een lekkende kraan. Voor veel huurders is het fijn om zo’n verzoek met één druk op de knop te melden en in te plannen. Maar verschillen blijven bestaan natuurlijk. Belangrijk is dat alle huurders op een voor hun fijne manier geholpen worden. Hoe kan jij daaraan bijdragen?

Jouw werk verandert aanzienlijk door digitalisering. Je krijgt je planning binnen via de iPad. Hier vind je ook eventuele opmerkingen en foto’s. In de cloud vind je data en tekeningen van de woning. Bij vertrek uit de woning plaats je een update. Zo zorg je ervoor dat de cartotheek up-to-date blijft. Je plant je werk efficiënt en wisselt gedurende de dag digitaal informatie uit met collega’s. Spoedeisende reparatieverzoeken kun je makkelijk toevoegen en als vaklieden sta je elkaar bij. Dit heeft een economisch voordeel en is goed voor de klanttevredenheid. De vakman van de toekomst wordt een sociaal en digitaal bekwame allrounder.

Een opleiding kan je helpen om als bekwame vakman het werk ook in deze gedigitaliseerde context goed te doen. Herken je een van deze vragen? Bekijk dan het leeraanbod op deze pagina. 

  • Hoe maak je goed gebruik van foto en video bij reparatieverzoeken en inspecties?
  • Hoe blijf je op de hoogte van digitale ontwikkelingen voor beheer en onderhoud?
  • Hoe beoordeel je data die beschikbaar komt door slimme inspectie?

Reparatie en onderhoud via foto’s
Beelden zeggen zoveel meer dan woord en tekst. Om te communiceren over reparatie en onderhoud gebruiken huurders en aannemers steeds meer foto en video. Papieren handleidingen worden vervangen door korte, praktische video’s. Hoe maak je een goede technische foto of video? En vervolgens: hoe lees je de beelden?

Bijblijven en proactief reageren op digitale ontwikkelingen
Slimme onderhoudstechnieken, drones, ingebouwde sensoren, digitale sluitsystemen. Digitale ontwikkelingen voor beheer en onderhoud gaan hard en het is belangrijk om hiervan op de hoogte te blijven. Welke ontwikkelingen dragen bij aan tijdig onderhoud, voorkomen van storingen en daarmee een nog beter serviceniveau voor de huurder?

Slimme inspectie
Door het gebruik van sensoren, drones en Google Streetview kun je de conditie van woningen permanent in de gaten houden en krijgt je afdeling een signaal als er onderhoud nodig is. Door deze slimme inspectie komt er veel data vrij, vaak weergegeven in dashboards. Hoe beoordeel je deze data op een juiste manier?

Van uitvoeren naar afstemmen
Gepland onderhoud wordt steeds meer uitbesteed aan aannemers. Communicatie gebeurt deels online en via foto’s. Steekproefsgewijs bezoek je een woning. Jouw taken verschuiven van uitvoeren naar afstemmen met de aannemers en onderaannemers. Daar komt bij dat een deel van de samenwerking online gebeurt.