In iedere situatie effectief en plezierig leren communiceren.

Opleidingskosten
€ 1.375,-
Data, locatie en aanmelden
Data, locatie en aanmelden

Omschrijving

We doen het de hele dag en toch gaat het niet altijd even soepel: communiceren. Je boodschap komt anders over dan bedoeld. De blik die je collega geeft, wordt door de klant verkeerd opgevat. Belangrijke informatie wordt niet op tafel gelegd. Iemand wordt niet aangesproken op zijn ongewenste gedrag.

Slechts enkele voorbeelden waarin communicatie niet optimaal verloopt.Wil jij weten hoe dat komt en wat je eraan kan doen?

Resultaat
  • Je bent je bewust van jouw kwaliteiten en belemmeringen in je communicatie
  • Je neemt je eigen verantwoordelijkheid in communicatie met anderen
  • Je bereikt je doelen in contacten met anderen makkelijker en sneller
  • Je verbetert de samenwerking met je klanten, collega's en/of leidinggevende
  • Je kunt makkelijker omgaan met conflicten en voor jou lastige gesprekken
  • Je kunt een gesprek positief beïnvloeden
Doelgroep
Iedereen die met meer gemak en plezier wil communiceren. Ook in uitdagende situaties.

Doel van deze opleiding

Dag 1: De vaardigheden

De basiskennis en -vaardigheden voor een effectieve communicatie. De theorie maak je je eigen door middel van verschillende communicatieoefeningen:

  • Communicatiemodel en communicatievaardigheden
  • Verbale en non-verbale communicatie
  • Gespreksdoel bepalen en sturen in een gesprek
  • Structureren van een gesprek
  • Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
  • Feedback geven en ontvangen

Dag 2: Hoe communiceer ik?

Waarom lukt het niet altijd om de basisvaardigheden en -kennis van dag 1 effectief in te zetten in je communicatie? De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Gedrag beïnvloedt gedrag
  • Non-verbale communicatie herkennen, benoemen en bewust inzetten
  • Inleven in de gesprekspartner
  • Omgaan met emoties
  • Jouw persoonlijke communicatiestijl: Kwaliteiten en valkuilen
  • Persoonlijke belemmeringen bij effectief communiceren
  • Oefenen met een acteur

Dag 3: Bewust communiceren

Oefenen met een trainingsacteur met zelf ingebrachte casuïstiek. De oefeningen hangen samen met de op de eerste dag geformuleerde leerdoelen. Mogelijke onderwerpen zijn:

  • Omgaan met emoties in een gesprek
  • Aanspreken op ongewenst gedrag
  • Nee verkopen
  • Omgaan met een conflict
Werkwijze
De trainingsdagen vinden met een tussenliggende periode van 2 tot 4 weken plaats. Die periode gebruik je om je nieuw verworven vaardigheden te oefenen.

Je brengt je eigen stijl van communiceren in kaart met een 360 graden feedback oefening. Jij kiest zelf privé personen en collega's die je aan de hand van een vragenlijst feedback geven over jouw manier van communiceren. Dit helpt je je eigen leerpunten in kaart te brengen en er doelgericht aan te werken.

Communiceren leer je door te doen. Daarom train je je vaardigheden in verschillende communicatieoefeningen en in oefeningen met een trainingsacteur. Hierbij breng je zelf praktijksituaties in, zodat hetgeen je leert makkelijk te vertalen is naar jouw dagelijkse praktijk. In de tussenliggende periodes experimenteer je vervolgens in die dagelijkse praktijk met het geleerde.

De groep is nooit groter dan 8 deelnemers. Je krijgt daardoor gerichte individuele feedback. De groepsgrootte maakt het ook mogelijk om veel te oefenen.