Type opleiding
Klassikaal
Duur
2 dagen
Opslaan
Opslaan als favoriet Opgeslagen als favoriet

Omschrijving

Informatie overbrengen aan een groep is een vak apart. Hoe beter jij dat vak beheerst, hoe meer plezier jij en je toehoorders ervan hebben. Ben je expert op je vakgebied en word je regelmatig gevraagd om je kennis aan anderen over te dragen? Heb jij te maken met het laten leren van collega’s in een groep, maar heb je nog weinig kennis van didactiek: dan is deze training wat voor jou!

Doelgroep

De training Didactische vaardigheden is bedoeld voor iedereen die zijn expertise deelt met anderen. Je bent bijvoorbeeld binnen je organisatie een expert op je vakgebied en je bent gevraagd om deze kennis over te dragen aan je collega’s. Of je bent beginnend trainer. Of je moet regelmatig bijeenkomsten of workshops begeleiden. Voor deze training is geen specifieke vooropleiding vereist.

Leerdoelen
Na afloop van deze training:

  • Kan jij verschillende interactieve werkvormen inzetten
  • Weet je hoe je op een systematische wijze een les kunt ontwikkelen
  • Kan jij de werkvormen afstemmen op de doelen van de workshop.
  • Weet je wat jouw eigen sterke punten zijn en wat de aandachtspunten zijn voor de groep.
  • Kan je omgaan met verschillende soorten ‘lastige’ situaties

Voorbereidingsopdrachten

Voorafgaand aan de training vul je een intakeformulier in. Hierop geef je aan wat jouw ervaring is met het onderwerp en wat jouw specifieke leerdoelen voor de training zijn. De trainer maakt een fine-tuning van het programma op basis van de leerdoelen van de deelnemers. Daarnaast vul je de leerstijlentest van Kolb in en houd de uitslag bij de hand tijdens de training. Ook krijg je de opdracht om een mini-training van maximaal 15 minuten voor te bereiden.

Doel van deze opleiding

Programma dag 1

Introductie en kennismaking
De trainer geeft een korte uitleg over de invulling van de dag en de werkwijze. Er volgt een interactieve kennismaking. De trainer maakt de koppeling naar verschillende manieren van èn het belang van kennismaking. Er worden verschillende vormen van kennismaking gedeeld.

Didactische uitgangspunten: breinleren
Door middel van een korte oefening ‘leren de deelnemers leren’. Hoe leren mensen en welke invloed heeft de trainer op het leerproces van de deelnemers? De deelnemers bespreken met elkaar welke tips en inzichten deze oefening oplevert.

Didactische analyse
Aan de hand van een interactieve oefening leren de deelnemers de stappen uit het didactische analysemodel. Deelnemers leren hoe ze hun training op zo’n manier kunnen ontwikkelen, dat de training aansluit bij de doelen en de doelgroep die ze voor zicht hebben. Dus, hoe maak je een goede ‘didactische analyse’ van de uitgangssituatie en dus een goed doordacht, verantwoord ‘ontwerp’ van je training?

Mini-lessen
Gedurende deze dag worden er totaal 4 of 5 mini-trainingen gegeven. De deelnemers worden uitgedaagd om interactie te creëren en hun de deelnemers moeten aan de slag met een ‘opdracht’. Na de mini-training geven de overige deelnemers en de trainer feedback (op manier van overbrengen, uitleg en nabespreking).

Interactieve werkvormen
De trainer geeft uitleg over het belang van werkvormen. Er worden verschillende werkvormen gedeeld. De deelnemers maken de koppeling naar hun al bestaande trainingen. Welke werkvormen kunnen ze gebruiken?

Programma dag 2

Leerstijlen van Kolb
De deelnemers reflecteren op de leerstijlentest en de trainer geeft uitleg over het gebruik van de verschillende leerstijlen in een groep. De deelnemers koppelen de verschillende leerstijlen aan hun eigen training. Welke leerstijlen worden ‘bediend’ en hoe kunnen ze de andere leerstijlen nog inbrengen in hun eigen training voor een optimaal leerresultaat? De deelnemers bekijken hun eigen training. Welke leerstijlen zien ze terug? Wat mist nog?

Interactie creëren
Wat kun je doen om interactie te creëren? Hoe neem je je deelnemers mee door het stellen van vragen? Deelnemers oefenen met het houden van een onderwijsleergesprek door middel van het stellen van vragen.

Mini-training
Gedurende de dag worden de overige 4 of 5 mini-training gegeven. Deze trainingen duren maximaal 15 minuten. De deelnemers worden uitgedaagd om interactie te creëren en om hun de deelnemers aan de slag te zetten met een ‘opdracht’. Na de mini-training geven de overige deelnemers en de trainer feedback.

Omgaan met ‘lastige’ situatie
Door middel van de BADSOC methode wordt gekeken naar hoe je om kunt gaan met bezwaren en andere ‘lastige’ situaties die tijdens een training voor kunnen komen. De deelnemers oefenen met deze methode.

Evaluatie
Afronding training en evaluatie.

Goed om te weten

Naast deze training bieden we van dezelfde opleider ook de training ´Didactische Vaardigheden - Begeleiden van collega´s´ aan. Je kunt beide trainingen los van elkaar volgen. Meer informatie kan je vinden via deze link

Planning

Datum Tijd Locatie Aanmelden
21-11-2022
09:00 - 17:00
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
05-12-2022
09:00 - 17:00
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
Dit is een meerdaagse training
Aanmelden
Datum, tijd & locatie
21-11-2022 09:00 - 17:00
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
05-12-2022 09:00 - 17:00
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
Dit is een meerdaagse training

Kosten

Onderdeel Prijs
Trainingsprijs exclusief BTW € 750,-
Arrangementskosten € 150,-
Opleidingskosten
€ 750,-
Incompany training

Op zoek naar een op maat gemaakte training voor jouw organisatie of team? Vraag dan de incompany training aan.

Aanvragen

Vragen?

Bel of mail ons gerust.

info@watdoejijmorgen.nl
088 - 2032832