Voor medewerkers die al eerder zijn getraind in het omgaan met emotioneel en agressief gedrag

Opleidingskosten
€ 285,-

Omschrijving

In deze training ligt het accent op het risico van agressie tijdens een huisbezoek. Tijdens een huisbezoek of werkbezoek kun je onverwacht in een dreigende of vervelende situatie terecht komen. Als je op dat moment 'maar gewoon begint te praten' of 'het eerste doet wat je invalt' is er een kans dat het verkeerd uitpakt. En mogelijk is er dan ook niemand in de buurt om je te helpen. Van jou wordt dan gevraagd om snel en professioneel te reageren; hoe schat je situaties in en wat kun je het beste doen?

Resultaat
Na afloop van deze training ben je in staat om:
  • de risico's in te schatten door middel van het Agressie Risico Instrument Huisbezoek (ARIH)
  • het verschil tussen dreigende en explosieve situaties te herkennen
  • PIN's te signaleren (Pre-incident-indicatoren)
  • te observeren en te luisteren naar eigen intuïtie
  • binnen te treden, te observeren en grenzen aan te geven bij een huisbezoek
  • samen te werken met collega's tijdens huisbezoeken
  • een gesprek te beëindigen

Doelgroep
Medewerkers die op huisbezoek gaan en al eerder getraind zijn in het omgaan met emotioneel en agressief gedrag. Deze training is daar een verdieping op.

Werkwijze
Je doet een serie van korte, laagdrempelige oefeningen in plaats van lange rollenspellen. Instructie en oefenen wisselen elkaar voortdurend af. De casuïstiek is op basis van je eigen werkpraktijk, zodat je het geleerde de dag erna direct kunt toepassen. De trainer en acteur stemmen de oefeningen af op wat jij nodig hebt en aankunt, zodat je prettig, veilig en optimaal kunt leren.

Doel van deze opleiding

Programma:

In deze training ligt de nadruk op het leren toepassen van het agressie protocol en de richtlijnen met betrekking tot het voeren van een veilig huisbezoek.

  • Inventariseren van lastige situaties en Protocol
  • Voeren van huisbezoeken. Hoe ga je veilig op huisbezoek?
  • Verschil tussen emotioneel en agressief gedrag. Waar ligt de grens? Herkennen, vroegtijdig signaleren en beïnvloeden.
  • Oefenen met emoties: casus met klagende bewoner. Je doet een oefening met de acteur, de oefening wordt nabesproken.
  • Omgaan met agressie, aanspreken op gedrag, begrenzen en voor de keuze stellen.
  • Oefenen met het voeren van een slecht-nieuwsgesprek tijdens een huisbezoek.
  • Samenwerking met en ondersteunen van een collega tijdens agressie
  • Tips ter voorkoming, melden en registreren en collegiale afspraken maken.
  • Afronding en evaluatie.


Extra bijzonderheden:

Voor medewerkers die op huisbezoek gaan heeft deze opleider een checklist en een app 'veilig op huisbezoek' ontwikkeld. Zie ook: Veilig op huisbezoek app