Bij Wijk- en gebiedsbeheer heb je veel contact met huurders. Vaak ben jij het eerste contactpunt van de huurder met de corporatie.

Bij Wijk- en gebiedsbeheer heb je veel contact met huurders. Vaak ben jij het eerste contactpunt van de huurder met de corporatie. De communicatie met huurders verandert door nieuwe digitale middelen als e-mail, Whatsapp of een portaal. Niet alleen communicatie verandert, ook je werk. Routine acties zoals het nalopen van grootboekrekeningen kost enorm veel tijd en kunnen worden geautomatiseerd. Digitalisering brengt een andere manier van werken met zich mee. De veranderingen kunnen overweldigend zijn.

Een opleiding kan je helpen beter te worden in je werk en om te gaan met de digitale veranderingen. Herken je een van deze vragen? Bekijk dan het leeraanbod op deze pagina.

  • Hoe gebruik ik digitale middelen in de communicatie met huurders? Wanneer gebruik ik Whatsapp, mail, het portaal of kies ik voor een gesprek?
  • Hoe benut en gebruik ik de digitale platformen en apps van de corporatie?
  • Hoe kan ik huurders helpen en coachen in het gebruiken van de digitale apps en portalen van mijn corporatie?

Klantgericht en efficiënt digitaal communiceren met bewoners
Communicatie met huurders gaat steeds vaker via e-mail, Whatsapp of via een portaal. Ben je bekend met de voorkeuren van de bewoners en weet je wanneer je over moet stappen naar niet-digitaal? Weet je hoe je klantvriendelijk communiceert via een chat? Er zal minder gecommuniceerd worden via de mail en meer via portals. Daarnaast moet je digitale of hybride vergaderingen met huurders kunnen opzetten en begeleiden.

Hoe benut en gebruik ik de digitale platformen en apps van de corporatie?
Je werk verandert door automatisering. Je moet je werk anders inrichten. Na een afspraak met een huurder, moet je deze informatie bijvoorbeeld snel en op de juiste manier in een systeem zetten. Dat lijkt misschien extra werk maar leidt uiteindelijk tot een betere service aan de huurder. Jij ziet wat er nog niet vlekkeloos gaat in het gebruik van apps of portalen. Stel dat huurders het verkeerde vinkje zetten bij een reparatie en de schilder staat op de stoep in plaats van de loodgieter. Heb je ideeën? Laat het weten. Jij vervult een spilfunctie door snel problemen met de portalen te signaleren zodat je collega’s die kunnen verbeteren.

Met collega’s werk je veel online. Overleggen via Teams, documenten delen via Sharepoint. Dit vraagt om handigheid met deze samenwerkingstools. Zijn jouw basisvaardigheden op orde?

Een rol als digitale coach
Huurders worden zelfredzaam en doen meer zelf, zoals reparaties digitaal melden. Een nieuwe rol voor jou als wijk- buurt- complex- of VvE-beheerder is bewoners ondersteunen bij het slim gebruiken van portals en apps. Stel dat ze digitaal kunnen ondertekenen maar blijven printen, scannen en mailen? Dan kun jij ze op weg helpen. Om huurders goed te ondersteunen moet je eerst zelf digitaal vaardig zijn.