Type opleiding
Klassikaal
Duur
1 dag
Opslaan
Opslaan als favoriet Opgeslagen als favoriet

Omschrijving

Sociaal beheerder
‘Heb ik nog zo duidelijk uitgelegd wat de bedoeling is met de huisregels, hem een brief gestuurd met de gemaakte afspraken maar houdt hij zich er toch niet aan!? Dit is nu al de derde keer dat hij dezelfde problemen veroorzaakt en niet wil luisteren. Begrijpt tie nu echt niet dat hij echt verder in de problemen gaat raken!’

Medewerker verhuurzaken‘Leg ik alles uit bij het huurgesprek qua administratieve zaken en huurovereenkomst en mevrouw luistert aandachtig. Als ik vraag of ze alles begrepen heeft, zegt ze ja, maar twee maanden later blijkt dat ze helemaal niet begrepen heeft wat er van haar verwacht wordt doordat ze allerlei fouten heeft gemaakt t.a.v. de huuroverschrijving. Waarom zegt ze dat dan niet gewoon?’

Als corporatiemedewerker zie je dagelijks verschillende huurders. Onder hen bevinden zich ook mensen met een gemiddeld lager IQ of een licht verstandelijke beperking. In veel gevallen herkennen we ze niet direct als zodanig, omdat mensen allerlei manieren hebben gevonden om zich ‘mondig’ te presenteren.

De mogelijkheden en beperking komen vaak pas in beeld bij het maken, begrijpen en nakomen van afspraken of wanneer iemand al in de problemen is gekomen. Vaak worden mensen met een verstandelijke beperking vooral gezien als lastige klanten. Het niet begrijpen wordt ook wel verward met ‘niet-willen/ eigenwijsheid’

Binnen steeds meer corporaties is men zich er van bewust hoe belangrijk het is dat medewerkers goed omgaan met klanten met een licht verstandelijke beperking omdat we deze steeds vaker als klant bedienen door alle wijzigingen in de zorg en begeleiding.

Doelgroep
Deze cursus is geschikt voor corporatiemedewerkers die in hun werk contact met huurders hebben zoals medewerkers verhuur, incasso, woonconsulent en wijkbeheer. Daarnaast is de cursus ook voor medewerkers die zich binnen de organisatie bezighouden met informatieverstrekking aan huurders op woon-technisch gebied, zoals opzichters of projectleiders.

Doel van deze opleiding

In de ochtend behandelen we:
  • welke signalen kunnen duiden op een (licht) verstandelijke beperking; zowel in woonomgeving als in gedrag
  • wat het niveau is van denken en communiceren van mensen met een (licht) verstandelijke beperking in relatie tot hun sociaal emotioneel functioneren;
  • waarom situaties mislopen en hoe je dit positief en preventief kunt beïnvloeden;
  • hoe je een op LVB afgestemd gesprek kunt voeren met de huurder;
In de middag behandelen we:
  • uitwisseling met een ervaringsdeskundige van het LVB, de landelijke belangenvereniging van mensen met LVB.
  • ervaringsdeskundigheid als ondersteuning in de onderlinge afstemming
  • welke methodieken je kunt gebruiken in je dienstverlening en hoe je de dienstverlening meer LVB-proof kunt maken.
Werkwijze
Deze eendaagse cursus geeft je gerichte uitleg en handvatten om deze problematiek bij jouw huurders te leren herkennen. Daarnaast krijg je handvatten om zowel je mondelinge – als schriftelijke communicatie meer gericht af te stemmen op deze doelgroep binnen jouw huurdersbestand. Je gaat op interactieve wijze aan het werk met gespreksvoering, brochures, brieven en digitaal informatiemateriaal uit je eigen corporatie om deze meer LVB-proof te maken. Met behulp van een ervaringsdeskundige wordt uitgewisseld hoe je ervoor kunt zorgen dat deze huurders makkelijker vragen stellen voordat het mis dreigt te gaan.
In de middag komt een ervaringsdeskundige van het LVB om met de deelnemers in gesprek te gaan over de zaken waar deze specifieke bewoners tegen aanloopt.

Deze training proberen wij te organiseren bij een zorgorganisatie.

Planning

Datum Tijd Locatie Aanmelden
26-06-2024
09:00 - 17:00
Schiedam
Aanmelden
04-11-2024
09:00 - 17:00
Regio Zwolle
Aanmelden
Datum, tijd & locatie
26-06-2024 09:00 - 17:00
Novotel Rotterdam-Schiedam - Schiedam
Datum, tijd & locatie
04-11-2024 09:00 - 17:00
Exacte locatie volgt - Regio Zwolle

Kosten

Onderdeel Prijs
Training € 425,-
Arrangementskosten € 85,-
Documentatie € 18,-


Ervaringen (2)

Anoniem
Anoniem
november 2022
Diana Vaartjes doet het super! Heel interactief en inspirerend
Chanti
Stadgenoot • Medewerker overlast en zorg
november 2022
Ik vind dat met deze training het belang van onze medemensen met een licht verstandelijke beperking goed tot zijn recht komt, en goed uitgelegd wordt waarom woningcorporaties meer gaat doen voor mensen met lvb. Beter aansluiten / inspelen, aanpassen bij de de problematiek
Opleidingskosten
€ 425,-
Ervaringsscore
9.3
(3)
“Diana alleen maar complimenten hoe je de trainingen doet en je hard maakt voor alle soorten mensen!”
Medewerker Portaal
Incompany training

Op zoek naar een op maat gemaakte training voor jouw organisatie of team? Vraag dan de incompany training aan.

Aanvragen
Wachtkamer

Geen geschikte datum of locatie? Schrijf je in voor de wachtkamer. Dan houden we je op de hoogte van de nieuwe planning.

Inschrijven

Vragen?

Bel of mail ons gerust.

info@watdoejijmorgen.nl
088 - 2032832