In jouw vakgebied heb je veel contact met huurders, een rijke leeromgeving dus! Hoezeer je ook in training of opleiding leert met huurders om te gaan, het gaat uiteindelijk om de praktijk.

Waarom is leren in jouw vak belangrijk?

Omdat jij vaak het eerste contact van de huurder met de corporatie bent, moet je van veel markten thuis zijn. Daarnaast moet je als wijk- en gebiedsbeheerder inzicht hebben in de beslissingen van de gemeente en het beleid van jouw corporatie, zodat jij die op de juiste wijze kunt doorgeven aan de huurders. Het doorgeven van signalen helpt bijvoorbeeld het draagvlak voor duurzame woningen te vergroten. De kunst is om je manier van communiceren af te stemmen op elke individuele huurder. Dat is niet gemakkelijk en vraagt een flinke dosis communicatievaardigheden en flexibiliteit. Zeker wanneer je met huurders te maken hebt die voor jou ‘lastiger’ zijn om mee te communiceren of minder toegankelijk zijn. Wat het nog complexer maakt is de mix aan huurders en de toename van het aantal kwetsbare huurders in de wijk. Er wordt dus steeds vaker een beroep op je stijlflexibiliteit gedaan. Hierin kun je enorm van je collega's leren omdat zij allemaal hun eigen stijl hebben. Met elkaar in gesprek gaan over wat werkt bij wie helpt enorm. Sowieso verandert de communicatie met huurders door nieuwe digitale middelen als e-mail, Whatsapp of een portaal. Hoe blijf je daarin actueel? Hoe zorg je dat je digitaal bijblijft? Je jongere collega's kunnen daarbij zeker helpen. Ook routineacties zoals het nalopen van grootboekrekeningen kost enorm veel tijd en kunnen worden geautomatiseerd. Digitalisering vraagt van jou dus een andere manier van werken. Het kan helpen als je samen met je collega's hier af en toe bij stilstaat en reflecteert op wat je nodig hebt om met al deze veranderingen te dealen.

Hoe werkt dit in de praktijk?

Leren hoeft niet moeilijk te zijn. Hoe? Klik op de afbeeldingen hieronder voor mooie voorbeelden uit de praktijk.